Răspunderea pentru defectele bunurilor în relație cu consumator

Compania noastră comercială (în calitate de vânzător, denumit în continuare „vânzător”) este responsabilă față de cumpărător în calitatea de consumator (denumit în continuare „cumpărător”) că în momentul preluării produsului, acesta nu este defect. În special, vânzătorul este responsabil față de cumpărător că marfa:

  • corespund descrierii, tipului și cantității convenite, precum și calitatea, funcționalitatea, compatibilitatea și alte proprietăți convenite,
  • se potrivește destinației de utilizare indicate de către vânzător sau scopului în care este utilizat produsul în general, și
  • este furnizată cu accesorii și instrucțiuni de utilizare convenite, inclusiv instrucțiuni de asamblare sau instalare.

Vânzătorul răspunde cumpărătorului că pe lângă proprietățile convenite:

  • bunurile sunt adecvate scopului pentru care sunt utilizate în mod obișnuit bunurile de acest tip, inclusiv în ceea ce privește drepturile terților, reglementările legale, standardele tehnice sau codurile de conduită ale industriei respective, dacă nu există standarde tehnice,
  • bunurile au calitățile convenite de părți, iar dacă nu există vreun acord, are acele calități pe care vânzătorul sau producătorul le-a descris sau la care cumpărătorul s-a așteptat cu privire la natura produsului și în baza publicității realizate de vânzător sau producător
  • mărfurile sunt furnizate cu accesorii, inclusiv ambalaj, instrucțiuni de asamblare și alte instrucțiuni de utilizare la care cumpărătorul se poate aștepta în mod rezonabil și
  • bunurile corespund calității sau execuției eșantionului sau modelului pe care vânzătorul l-a furnizat cumpărătorului înainte de încheierea contractului.

Vânzătorul nu este obligat să respecte declarația publică conform punct. b), dacă face dovada că nu a avut cunoștința de aceasta sau ca a fost modificat la momentul încheierii contractului în mod cel puțin comparabil cu cel făcut sau ca nu ar fi putut influența decizia de cumpărare.

Alineatul sus-menționat care începe cu cuvintele „Vânzătorul este responsabil față de cumpărător că, pe lângă proprietățile convenite...”, nu se aplică dacă vânzătorul a avertizat separat cumpărătorul înainte de încheierea contractului că o anumită proprietate a bunului este diferită și cumpărătorul a fost de acord cu aceasta la încheierea contractului.

În cazul în care un defect apare în termen de un an de la recepție, se consideră că bunurile au fost defecte la recepție, cu excepția cazului în care natura bunurilor sau a defectului împiedică acest lucru. Acest termen nu decurge pentru perioada în care cumpărătorul nu poate folosi articolul, dacă a depus o plângere în mod întemeiat de defect.

Vânzătorul răspunde și față de cumpărător pentru un defect cauzat de asamblarea sau instalarea incorectă, care a fost efectuată de vânzător sau pe răspunderea acestuia conform contractului. Acest lucru se aplică și în cazul în care asamblarea sau instalarea a fost efectuată de către cumpărător și defectul a apărut ca urmare a unei deficiențe a instrucțiunilor furnizate pentru aceasta de către vânzător sau furnizorul de conținut digital sau de serviciu de conținut digital, în cazul unui lucru cu proprietăți digitale.

Cumpărătorul este îndreptățit să-și exercite drepturile care decurg în situația în care apar defecte la produsele de consum în termen de douăzeci și patru de luni de la preluare. Instanța va recunoaște dreptul dintr-un viciu chiar dacă acesta nu a fost semnalat fără întârzieri inutile după ce cumpărătorul l-ar fi putut descoperi cu suficientă atenție. În cazul în care cumpărătorul reclamă în mod justificat vânzătorului un defect, perioada de exercitare a drepturilor din executarea defectuoasă nu decurge pentru perioada în care cumpărătorul nu poate folosi articolul.

Cumpărătorul pierde drepturile din executare defectuoasă dacă el însuși a cauzat defectul. Răspunderea pentru defecte nu include uzura bunului (sau a pieselor acestuia) cauzate de o utilizare obișnuită,sau în cazul bunurilor folosite, uzura bunuri corespunzătoare gradului de utilizare anterior a acestuia.

Defectul poate fi imputabil vânzătorului de la care au fost achiziționate bunurile. Dacă pentru reparație este desemnată o altă persoană, care se află la locația vânzătorului sau într-o locație mai apropiată de cumpărător, cumpărătorul va semnala defectul persoanei desemnate să efectueze reparația. Cu excepția cazurilor în care o altă persoană este desemnată să efectueze reparația, vânzătorul este obligat să accepte reclamația în orice unitate în care acceptarea reclamației este posibilă cu privire la natura mărfurilor vândute, sau chiar la sediul acestuia. Vânzătorul este obligat să elibereze cumpărătorului o confirmare scrisă în momentul depunerii unei reclamații, în care acesta va preciza data la care cumpărătorul a făcut reclamația, ce conține aceasta, ce modalitate de soluționare a reclamației solicită cumpărătorul și datele de contact ale cumpărătorului în scopul furnizării de informații cu privire la gestionarea cererii. Această obligație se aplică și altor persoane desemnate să efectueze reparația sau soluționarea reclamației. Reclamația, inclusiv înlăturarea defectului, trebuie să fie procesată/soluționată și cumpărătorul trebuie să fie informat despre aceasta în cel mult treizeci (30) de zile de la data depunerii plângerii, cu excepția cazului în care vânzătorul și cumpărătorul convin asupra unei perioade mai lungi. După expirarea perioadei menționată anterior, fără soluționarea reclamației, cumpărătorul se poate retrage din contract sau poate cere o reducere rezonabilă. Vânzătorul este obligat să prezinte cumpărătorului o confirmare, prin care să fie menționată data și modul de soluționare a reclamației, inclusiv confirmarea reparației și a duratei acesteia, sau o justificare scrisă pentru respingerea reclamației. Această obligație se aplică și altor persoane desemnate să efectueze reparația sau soluționarea reclamației.

Atâta timp cât vânzătorul nu își îndeplinește obligațiile de executare defectuoasă, cumpărătorul nu are obligația de-a plăti prețul de cumpărare restant sau o parte din preț.

În cazul în care bunurile prezintă un defect, cumpărătorul poate cere înlocuirea acestuia. La alegere, poate solicita livrarea de bunuri noi fără defecte sau repararea bunurilor, cu excepția cazului în care metoda aleasă de înlăturare a defectului este imposibilă sau disproporționat de costurile față de cealaltă; acest lucru este evaluat în special în ceea ce privește importanța defectului, valoarea pe care marfa ar avea-o fără defect și dacă defectul poate fi înlăturat într-un al doilea mod fără dificultăți semnificative pentru cumpărător. Vânzătorul poate refuza înlăturarea defectului dacă acesta este imposibil sau disproporționat de scump, mai ales în ceea ce privește importanța defectului și valoarea pe care marfa ar avea-o fără defect.

Vânzătorul va înlătura defectul într-un termen rezonabil după ce acesta a fost semnalat în așa fel încât să nu cauzeze dificultăți semnificative cumpărătorului, ținând cont de natura articolului și de scopul pentru care cumpărătorul a achiziționat bunul. Pentru înlăturarea defectului, vânzătorul va suporta toate cheltuielile. Dacă se necesită demontarea mărfurilor, a cărei asamblare a fost efectuată în conformitate cu natura și scopul articolului înainte ca defectul să devină evident, vânzătorul va demonta articolul defect și va asambla articolul reparat sau nou sau va acoperi costurile asociate acestuia. În cazul în care cumpărătorul nu preia bunurile într-un termen rezonabil după ce vânzătorul l-a informat cu privire la posibilitatea de a prelua articolul după reparație, vânzătorul are dreptul de a cere cumpărătorului suma aferentă cheltuielilor legate depozitare, în cazul în care părțile contractuale nu vor conveni asupra sumei acesteia, cumpărătorul plătește suma obișnuită pentru suma convenită.

Cumpărătorul poate solicita o reducere rezonabilă sau se poate retrage din contract dacă:

  • vânzătorul a refuzat să înlăture defectul sau nu l-a înlăturat în conformitate cu paragraful de mai sus (începând cu cuvintele „Vânzătorul va înlătura defectul într-un termen rezonabil…“),
  • defectul apare în mod repetata după reparație,
  • defectul reprezintă o încălcare materială a contractului; sau
  • din declarația vânzătorului sau din circumstanțe reiese că defectul nu va putea fi remediat într-un termen rezonabil sau fără ca cumpărătorul să suporte prejudicii importante.

Reducerea rezonabilă este determinată ca diferența dintre valoarea mărfurilor fără defecte și a bunurilor defecte pe care le-a primit cumpărătorul.

Cumpărătorul nu se poate retrage din contract dacă defectul bunului este nesemnificativ; defectul nu este considerat a fi nesemnificativ.

În cazul în care cumpărătorul se retrage din contract, vânzătorul va rambursa prețul de cumpărare cumpărătorului fără întârzieri nejustificate după primirea bunurilor sau după ce cumpărătorul îi dovedește că a trimis bunurile.

Înaintea primei folosiri a bunului cumpărătorul este obligat să studieze documentele legate de acesta, necesare pentru utilizarea bunului, inclusiv manualul de utilizare, avertizările de securitate și alte instrucțiuni și va respecta cu strictețe apoi aceste documentele, respectiv informațiile conținute în acestea. În caz contrar, există riscul ca bunul să fie deteriorat prin utilizarea incorectă a acestuia și să nu poată revendica defectul rezultat în sfera dreptului său care decurge din răspunderea vânzătorului pentru defecte.

ATENȚIE – instrucțiunile de utilizare nu trebuie să fie întotdeauna incluse în livrare – de ex. la produse cu modul general de utilizare. În schimb, la instalații mai complicate trebuie să aveți instrucțiunile de utilizare la dispoziție, pentru ca produsul să poată fi pus în funcțiune în modul prescris (înainte de aceasta trebuie să solicitați instrucțiunile de utilizare lipsă).

Fiecare produs este însoțit de un bon fiscal, care servește drept dovadă de cumpărare. Cumpărătorul confirmă preluarea bunului prin semnarea bonului de livrare / preluarea bunului de la transportator.

Cine are dreptul la executarea defectuoasă are, de asemenea, dreptul la despăgubiri legate de costurile suportate în exercitarea acestui drept. În acest caz, vânzătorul va rambursa cumpărătorului costurile de trimitere a mărfurilor revendicate la punctul de colectare desemnat, până la suma corespunzătoare celei mai ieftine metode de transport pentru țara relevantă locală în care a fost vândut. Vânzătorul nu va rambursa costurile pentru transportul prin curier rapid sau o metodă similară de transport, care prin natura sa este semnificativ mai scumpă decât metoda obișnuită. Într-un astfel de caz, cumpărătorul trebuie să furnizeze vânzătorului un document (sau copia acestuia) care să ateste costurile de transport a mărfurilor revendicate.

În cazul în care cumpărătorul nu își exercită dreptul la despăgubiri pentru costurile suportate cu ocazia exercitării dreptului de executare defectuoasă în termen de o lună de la expirarea termenului în care trebuie semnalat viciul, instanța nu va acorda dreptul dacă vânzătorul obiectează că dreptul la despăgubire nu a fost exercitat la timp.

Mai multe informații legate de procedura de reclamație sunt disponibile aici.

Nu s-au găsit înregistrări...