Răspunderea pentru defectele bunurilor în relație cu consumator

Vânzătorul răspunde față de cumpărător că bunul la preluare nu prezintă defecte. Mai ales vânzătorul răspunde față de cumpărător că în momentul când cumpărătorul a preluat bunul,

  • acest bun are caracteristicile pe care părțile le-au convenit, dacă această convenire lipsește atunci caracteristicile care vânzătorul sau producătorul le-a descris sau pe care cumpărătorul le așteaptă cu privire la caracterul bunului și pe baza reclamei efectuate de aceștia
  • acest bun se potrivește scopului pe care vânzătorul îl menține sau pentru care un astfel de bun se folosește de obicei
  • acest bun corespunde prin calitatea sau execuția mostrei sau eșantionului convenit, dacă calitatea sau execuția a fost stabilită pe baza mostrei sau a eșantionului convenit
  • acel bun este în cantitate, mărime sau greutate corespunzătoare
  • acel bun îndeplinește cerințele legale

Dacă defectul apare pe parcursul a șase luni de la preluare, se consideră că bunul a fost defect deja la preluare. Cumpărătorul este îndreptățit să valorifice reclamații care apar la bunuri în 24 de luni de la preluarea acestuia în sensul reglementărilor art. 2165 din Legea nr. 89/2012 Mon. Of. din Codul civil (în continuare doar „Codul civil″).

Dacă bunul nu are caracteristicile stabilite prin contract, cumpărătorul poate solicita și livrarea unui bun fără defecte, dacă acest lucru nu este neadecvat având în vedere caracterul defectului, dar dacă defectul este doar la o piesă a bunului cumpărătorul poate solicita înlocuirea piesei: dacă acest lucru nu este posibil poate rezilia contractul. Dacă însă acest lucru nu este adecvat, ținând cont de caracterul defectului, îndeosebi dacă defectul poate fi eliminat fără o amânare inutilă, cumpărătorul are dreptul la eliminarea gratuită a defectului.

Cumpărătorul are dreptul la livrarea unui bun nou sau la schimbarea componentei și în cazul defectului eliminabil, dacă nu poate utiliza bunul reglementar sau pentru o apariție repetată a defectului după reparație sau pentru un număr mai mare de defecte. În astfel de caz cumpărătorul poate rezilia contractul.

Dacă nu reziliază contractul sau nu valorifică dreptul de livrare a unui bun nou fără defecte, de înlocuire a componentei acestuia sau de reparare a bunului, poate solicita o reducere corespunzătoare. Cumpărătorul are dreptul la o reducere corespunzătoare și în cazul în care vânzătorul nu-i poate livra un bun nou fără defecte, nu poate înlocui componenta sau repara bunul, precum și în cazul în care vânzătorul nu reușește să facă remedierea într-un termen rezonabil, sau în cazul în care remedierea ar cauza consumatorului dificultăți considerabile.

Înaintea primei folosiri a bunului cumpărătorul este obligat să studieze documentele legate de acesta, necesare pentru utilizarea bunului, inclusiv manualul de utilizare, avertizările de securitate și alte instrucțiuni și va respecta cu strictețe apoi aceste documentele, respectiv informațiile conținute în acestea.

ATENȚIE – instrucțiunile de utilizare nu trebuie să fie întotdeauna incluse în livrare – de ex. la produse cu modul general de utilizare. În schimb, la instalații mai complicate trebuie să aveți instrucțiunile de utilizare la dispoziție, pentru ca produsul să poată fi pus în funcțiune în modul prescris (înainte de aceasta trebuie să solicitați instrucțiunile de utilizare lipsă).

Răspunderea pentru defecte nu include uzura bunului (sau a pieselor acestuia) cauzate de o utilizare obișnuită. Viabilitatea mai scurtă a produsului nu se poate deci considera ca defect și nu poate fi reclamată. Cumpărătorul pierde drepturile din executare defectuoasă dacă înaintea preluării bunului a știut că produsul are defect sau dacă defectul a fost cauzat de cumpărătorul însăși. La fiecare produs este atașat bonul fiscal, care servește ca și document de cumpărare. Cumpărătorul confirmă preluarea bunului prin semnarea bonului de livrare / preluarea bunului de la transportator.

În cazul unei reclamații recunoscute cumpărătorul are dreptul la compensarea cheltuielilor pe care le-a avut demonstrabil cu trimiterea bunului reclamat spre vânzător, aceasta maximum până la suma celei mai ieftine modalități de trimitere prin Poșta cehă sau transportatori cunoscuți de tip PPL. Vânzătorul nu va compensa cheltuielile pentru serviciile supra standard a oricărui transportator, ca de ex. trimitere expres ș.a.